Wednesday, December 28, 2011

Pengalaman pergi rumah mertua..

2,3 hr xmencoret,hr ni rasa cm nk luahkan apa yg terpendam..huhuhuu..
Tanggal 24hb12 aku ke kg si dia kt rompin,phg..mula2 naik bs g kl,pastu nek tren g kt sri petaling.pastu amik bs ke mersing,btolak kul 8.30 lg tp perjalanan cm dh sehari suntuk sbb tpksa menunggu bs g mersing..Dlm perjalanan,hati dh bdebar-debar,mcm2 perasaan ada.mklumla first time nk jumpa dorg..Persiapan??huhhhh..xda lgsung kot,ilmu masak-masak pn xda..huhuhu..cuma sblm btolak aku beli buah tgn je utk dorg adat btndg rmh org kn,msti la bwk ape2..ak beli kek 3 biji, n bli selai  tdung utk mak si dia,moga-moga dia bekenan..hihi


Kul 6.30 ptg smpai kt Tg Gemuk, dkt dgn jeti nk ke tioman, n lepas tu adk n abg ipar si dia mai amk kami..Dlm 7 lbh smpai umah,mk n family smbut aku,rase cm makin debar2..huhu..mse dok sana,layanan mcm tuan puteri la plak,mk ayh baik sgt..adk2 pn hormat aku..rasa ingin bekeluarga dgn mereka cpt2 je..huhuuhu..Mk sediakan mkn mlm (sup aym hutan + kari ikan n ikan goreng),aku pn mkn je sbb lapar sgt..sdp tau.hehee..mse nk bsuh pggan,mk main tarik2 plak pinggan dgn aku,ada ke gitu,aku nk basuh mk xbg..adoi,xpnh lg la ak jmpa org cmtu..baik sgt..bruntung dpt mertua gini..hehee..


Disebabkan skrg adalah musim bah, byk kwsn kt sini sudah dinaiki air..tp Alhamdulillah kwsn rmh mertua xda bnjir sgt..Mlm2 air laut psg,kt sini aku dpt pglmn dok di kwsn bnjir yg disebabkan oleh air laut psg..Dlm kul 11mlm,kwsn rmh mula dinaiki air,nsb baik xmasuk dlm rmh,cuma air naik nk 1 inci lg nk smpai ke lantai rumah..Semua kuar rumah nk tgk air naik smpai mane..jiran2 pakat kuar nk bantu jiran yg bnjir,mse tu ada bomba yg telah meronda dan bersedia utk amk mangsa bnjir..ada yg tggl di kwsn rendah terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan bnjir kerana air telah naik ke kwsn rumah mereka..alhamdulillah kami terselamat drpd bnjir..Tp mk ckp pernah pd thun bpe ntah,air naik nk smpai kt bumbung umah dh. tu adalah bnjir plg teruk,abis rosak semua..Mk ckp air psg kuat pd hjg bulan..pttla mlm2 air naik,blkg rmh mak ade sg, sg ni adalah sg kecik smbgn kpd sungai sempadan endau-rompin ( smpdn antara johor dan phg)..





Hari ke2 mk bwk aku g tmpt tahlil kenduri rmh jiran2 dia..Rase gmentar gila,smua org tnye aku ni sapa..huhu..mk ckp kwn kpd si dia..kwn2 dia ckp "menantu ye??'' mk pn gelak..huhu..lg aku rasa cm nk luruh jntung..mcmne la tggpn dorg kt aku..msti mcm2 yg timbul dlm hati dorg kn..msti ada ckp "xcntik pn bkl menantu dia,biasa je"..n msti ada ckp "jauhnya,org klantan..kt sini dah xda pmpuan ke...msti ade ckp cmtu..ataupun aku je selalu pk negatif??emmm,xpela biar la dorg nk ckp ape,manusia mmg xsempurna kn..
Ni ape yg aku dpt drpd majlis tahlil kenduri..Selai buku thlil n oleh2 kenduri..hehee








Spnjg dok rompin,mcm2 aku mkn,xpnh pn jmpa kt klate..hr ke3 ak mkn ayam hutan msk kurma,yummm yumm sdp gle rasanya..pstu adk kpd si dia buat air spesel la plak, sunkist dgn kelapa pandan,mmg mntap r rasenye..pstu  mkn kerabu palas n kerabu kerang + taugeh,pstu ade plak daging rusa..ni 1st time aku dpt rase rusa..mmg sdp r , daging lembut gle,xberurat pn..meleleh air liur..huhu..pstu mkn ayam hutan goreng plak..then, sblm ak blk mk msk plak pulut n ikan pekasam +++ burung punai goreng yg dtgkap oleh si dia n adk ipar ak..hihi..sdpnye,smpai skrg msih rase..huhuhu




Ni kelapa pandan + limau sunkist..nama dia ape ntah..Pakist kot..lalala


Sblm blk mk bgkus pulut dgn pekasam,buah mgga, buah duku n buah limau jmbul bg kt menantu dia..hihi..baik sgt mk ni,sebijik prangai cm mk kndung aku..beruntungla mk aku dpt besan cmni..hehe
Xsbrnye nk brkeluarga dgn dorg..huhu..mk,cpt2 la masuk minang dila..hihiihi

Semoga jodoh aku dan si dia pnjg,planning kami nk keje 2 thun n pastu kawen,smga Allah menunaikan permintaan kami..Amin..




Gmbr dgn si dia,doakan jodoh kami berkekalan..

No comments: